Af Johan Toftegård, Stifter og CEO Better Health
Mange virksomheder verden over har i disse år digitalisering på den øverste dagsorden når bestyrelser mødes, og lægger den fremtidige strategi, som ledelsen efterfølgende skal eksekvere.
Javist, mange ting er blevet væsenligt lettere. Vi er faktisk også det mest digitaliseret samfund i verden.
Hverdagen er for store dele af befolkningen blevet lettere med applikationer såsom:
- NemID
- EBoks
- Mobilepay
- Flybilletter på telefonen
- M.fl.
Vi har kun set en brøkdel af hvad IT kan, og jeg tilstår fuldt ud, at IT er kommet for blive, og i det store og det hele er et fantastisk redskab!
Ovenstående applikationer er noget jeg selv er hamrende vild med, og jeg kan næsten ikke vente med, at se hvad fremtiden bringer.
MEN, jeg stiller spørgsmålet, skal det hele digitaliseres blot fordi det kan?
I min virksomhed, som arbejder med folkesundhed og nærmere bestemt smerter, ser vi også den digitale udrulning hamre af sted i disse år. Jeg kan klart se store fordele her såsom: Selftracking når klienter med fx sukkersyge skal kontrollere deres blodsukker, at visse lægekonsultationer kan foregå hjemmefra, m.fl.
Jeg ser desværre også bagsiden af medajlen. Kvaliteten af disse online services er for de fleste jeg kender og har hørt fra klienter omkring, af lav kvalitet. Særlig når jeg fokuserer på de tilbud til de knap 1,3 mio. danskere, der døjer med smerter, som min virksomhed hver dag kæmper en kamp for at nå ud til med et paradigmeskifte indenfor den behandling, de skal tilbydes.
Og det lige præcis her, at jeg opponerer – fordi her ser jeg desværre ikke, at digitale løsninger alene kan erstattes med udelukkende online tilbud, langt fra faktisk.
Fortalerne for det, taler om den skalérbahed, der er ved digitaletjenester samt ligeså de færre omkostninger, der er forbundet med at benytte dem. Og er der noget virksomheder fx sundhedsforsikringsselskaber, pensionsselskaber og kommuner elsker at høre, er det prisoptimering.
Men vel ikke for enhver pris? eller…
Alene ved at satse på disse løsninger, udefra skalerbarheden og den lave pris, er noget som jeg oplever (igen) slår fejl. Og igen er, at ty til den “lette” løsning
Men hvorfor mener jeg dog det ?
- Det er et fåtal, der efter bare 14 dage fortsat benytter en given træningsapps de har fået udleveret/anbefalet
- De fleste af de øvelser og råd er overordnet metaråd og ikke personificeret til den enkelte
Det, der er på markedet pt, er slet ikke personificeret som klienter med smerter ud fra min viden skal tilbydes.
Javist, personlig konsultationer og hele forløb kan foregå og online hvis og såfremt klienten selv ønsker dette, og et studie her bekræfter netop en lige så god effekt af dette.
Men ikke at give dem det valg, og blot stikke dem en app, der viser nogle hundrede øvelser og siger 3X10 gentagelser 3 gange om ugen, og det er de rigtige kedelige med elastikker lavet af en storsmillende tidligere og nu solbrun aerobicinstruktør, er simpelthen for let..
Er Better Health så slet ikke digital ( hvilket er noget af de første jeg bliver spurgt om ude til kundemøde).
Jo, til en hvis grad:
- Vi har en onlinescreening, som alle klienter skal tage udover den personlige samtale med vores visiteringspersonale. Det gør vi for både at sikre den objektive vurdering af det, vi kan se har hjulpet en lang række af vores tidligere klienter med samme problematik. Men samtidig sørger vi også for, den personlige screeningsssamtale.
- Vi tilbyder også onlineforløb hvis og såfremt klienten selv ønsker det, samt vi også vurderer, at det det bedste mulige outcome også vil kunne finde sted der.